2014-10-02

Uttarákhand, část 3: Gangótrí, Purola, Mori

2014-05-27
"...Cesta z Gangnaní do Gangótrí dlouhá kolem 50 km trvala na tracku s cementem bezmála tři hodiny, ale přes všechen prach na korbě to stálo za to! Neuvěřitelný výhled jako by vtahoval člověka vstříc náruči Přírody, která strhuje svou velkolepostí. S postupem času začali po cestě přibývat zasněžené vrcholy hor a jejich ohromující kouzlo. Na některých místech jsme z korby auta při pohledu vzhůru viděli místo blankytné oblohy pouze hrozivé štíty skal - to když byla cesta doslova vklíněna do skalisek. Při průjezdu těchto úseků si je člověk vědom, že kdykoli může jeden jediný kus horniny zatarasit cestu, ale i vzít život. Jímala nás až posvátná bázeň, a s každým úspěšně překonaným úsekem jsme s ryzí vděčností děkovali pohledem Přírodě kolem nás, a radovali se z přítomného okamžiku..." 




"...Do Gangótrí jsme dorazili kolem páté večerní a řidič náklaďáku si od nás za onu vyhlídkovou jízdu vzal celkem sto rupek. Přes tučný nános cementu na všech zavazadlech včetně mě, jsem dorazila rozjařená a víc než spokojená. Pro letošek zatím asi nejkatarzičtější zážitek! Connected with the Nature indeed..."



GANGÓTRÍ

Region: Uttaránčal

Nadmořská výška: 3 042 m.n.m.
Populace: 811 obyvatel
Kdy je sezóna: duben - listopad (ale pozor! Často je přístup znemožněn problémem na cestě, jako tomu bylo letos v červenci, nebo špatným počasím vůbec.)



   Gangótrí je třetí ze čtveřice míst čatu čár dam. Leží na místech, o nichž legenda vypráví příběh o příchodu Gangy na tento svět. Dle něj zde král Bhágiráthí činil pokání, aby si naklonil bohy. Prosil o seslání Gangy z nebes dolů na Zemi. Inu, uspokojil Šivu a ten, obměkčen, svolil, a Gangu pustil. A neboť by její dopad na Zemi v plné síle byl zničující, loknami své mocné kštice Šiva zmírnil náraz, a rozprostřel prameny Gangy po dalekém okolí. Pramen považující se za prvotní je právě ten protékající Gangótrím, jež nese název Bhágiráthí podle stejnojmenného krále, a vytéká z ledovcové jeskyně Gómukh (v překladu "kraví tlama"), jež je situována v kopcích nad Gangótrím.

Řeka Bhágiráthí, Gangótrí při pohledu směrem k pramenům. Na březích jsou schody určené pro poutníky, jež sem přicházejí za rituální očistou. Legenda praví, že ponořením se ve vodách Gangy na tomto místě ze sebe člověk smyje všechny hříchy.

"...Ležím zachumlaná v super teplé dece v přízemním pokoji našeho hotelu, a jde mi pára od pusy. To jen večer a hlavně v noci. Díky Slunci je během dne krásně teploučko a přece svěže, tak na dlouhý rukáv značka ideál. Bydlíme v hotelu Kabra Niketan a platíme 200 INR za pokoj, takže sto rupek každý. Parádička. Zítra až rozmrznu, prozkoumám důkladněji okolí a rozhodnu se, jak dlouho zde sedlím..."



"...Po zdravotní stránce dosud dobré. Šivu sice pomalu obden chytá průjem, ale mě se to úspěšně vyhýbá. Dělám si z něho srandu, že on jako Ind je víc náchylný na místní bakterie než já, neboť většinou jíme to samé - thali. Na thali je skvělé, že nikdy neomrzí, neb co kuchař to jiné thali. Našli jsme tu místo, kde mají refill thali (aneb jez dokud nepraskneš) za 60 INR, a vedle klasické rýže s dalem a plackami róti, nám kuchař připravil delikátní bhindi (viz okra). Mňam!..."

Většina "obyvatel" přijíždí do Gangótrí pouze na sezónu kvůli práci. Díky turismu nabízí Gangótrí spoustu příležitostí k práci. Tato fotka vznikla na můj podnět po tom, co si mě tahle banda po cestě kolem pramene horlivě fotila. Tak jsem jim řekla, že když už mají desítky mých fotek, tak chci oplátkou fotku s nima. Jejich ochota pro pózování neznala hranic, ovšem bylo nemožné soustředit pozornost všech najednou do snímajícího objektivu. Tahle fotka je z x pokusů ta bezesporu nejlepší...:)

"...V Gangótrí končí silnice vedoucí z Uttarkáší, takže chce-li člověk pokračovat v cestě za prameny Gangy, musí se vydat po svých ve společnosti průvodce, kterých je v Gangótrí nespočet. Trekk ke Gómukhu zabere při svižném tempu jeden den (kolem sedmi hodin nahoru a čtyři hodiny dolů). Průvodce si za jednodenní i dvoudenní variantu vetšinou účtuje 2000 INR. Pro horlivější zájemce je možné se vydat až na Tapovan (třídenní trekk, cena okolo 3000 INR). K přespání slouží ášram v horách nad Gangótrí. Osobně jsem tam nebyla, ale od trekkařů vím, že cena za nocleh včetně snídaně není nijak astronomická, okolo tří set rupek.
Jeskyně Pándava. Na snímku zachycen vchod do jeskyně a bába.
   My jsme se s Šivou místo trekku vydali na průzkum okolí. Od místních nám byla doporučena procházka lesem k jeskyni opředené legendami. Podle Mahábháraty měli v této jeskyni nějaký čas sedlít bratři Pánduovci. Pěší stezka pohádkovým lesem lemuje koryto Bhágiráthí, a po cirka dvou kilometrech lze spatřit obrovský kámen, pod kterým se nachází ona jeskyně. V případě, že nenajdete jeskyni hned (i my se nejprve vydali jiným směrem), ptejte se po "Pandava cave". Jeskyně dodnes slouží bábům jako přístřeší. Jednoho bábu jsme zastihli, a byli jsme pozváni dovnitř na čaj. Anglicky nehovořil, pouze hindi, ale díky Šivovi konverzace nevázla, takže jsme se i něco málo dozvěděli. V jeskyni prý lze žit pouze během letních měsíců, v zimě nejdou otevřít ani dveře od jeskyně, kolik je tam sněhu. Je zvykem, že poutníci přináší bábovi nějaké jídlo, popřípadě peníze. My si vyšli nalehko, tak jsme mu dali symbolicky po dvaceti rupkách a já byla vyzvána k hraní, neboť guitalele bylo všude s námi. Zahrála jsem mu Ganéš mantru. Byl nadmíru potěšen, načež mě nazval Mirou.
   Mira byla rádžpútská princezna žijící v 16. st. a je známá jako devótí Krišny (v rámci tradice bhakti znamená devótí něco jako milovnice, opěvovatelka). Dle legend její bratr Vikramáditja ustavičně usiloval o její život. Ona ovšem díky oddanosti Krišnovi všechna příkoří přežila. Jednou se jí například pokusil otrávit skrz prasád. Krišna však jed přeměnil na amritu, nektar nesmrtelnosti, čímž Miru nejen zachránil, ale rovnou zvěčnil..."


 "...V Gangótrí je krásně, obzvlášť nyní na samém počátku sezóny. Není tu moc turistů, takže ceny jsou ještě relativně přijatelné, a je tu klid. Akorát se zapadajícím Sluncem odchází i teplo, a na minusové teploty nejsem vybavená, takže jest v plánu návrat do Uttarkáší, kde se naše cesty s Šivou rozdělí. Já mám v plánu prozkoumat trasu z Uttarkáší do Šimly, která není turisty moc užívaná, a Šiva se vrací do Rišikéše, a pak do Dilí. Byť jsem za společnost mého parťáka ráda, už se těším, až zase osiřím. Samota mě nabíjí a posiluje. Svoboda je pak maximální...Cena za cestu zpět do Uttarkáší prý činí 147 INR za bus a 200 rupek za džíp, tak uvidíme, co bude. Čelte he abhí..." 








2014-05-30

"...Po více než týdnu opět sama. Ani si tak nepřijdu. S Šivou jsme se nestihli ani snídaňově rozloučit a už jsem sedala do autobusu směr Purola. Tentokrát jsme se po návratu z Gangótrí vydali víc do centra mumraje poblíž autobusáku. Zašlo se do takové "čůrací uličky" a po pár desítkách metrů jsme narazili na ubykaci třetí kategorie, vesměs pro Indy. Sice děs běs, ale chtěli dvěstě rupek za double s koupelnou, no neber to! Ale zpět k cestě...
   Jediné, co jsem o Purole věděla, že leží asi sto kilometrů od Uttarkáší ve směru na Šimlu, a že by mělo být možné se přes ní dostat veřejnou dopravou až do Himáčalu. Autobus do Puroly vyjel okolo půl desáté ráno, a na místo jsme dorazili ve čtyři odpoledne, takže cesta trvala asi šest a půl hodiny. Stála mě 150 INR. Během cesty jsem díky mé základní znalosti hindi od řidiče zjistila, že autobus dál pokračuje do Mori, odkud ráno pokračuje do Tiuni, což je ve směru na Šimlu..."

Cestou z Uttarkáší do Puroly.
Sever Uttarákhandu je plný kaskádovitých políček.
PUROLA
Region: Uttaránčal
Nadmořská výška: 1 524 m.n.m.
Populace: 2 215 obyvatel
Vzdálenost od Dillí: asi 400 km

Na hlavní ulici v Purole během zastávky na čaj.

"...V Purole jsem tedy nakonec nevystoupila, akorát si odskočila posilnit se čajem a pakorou. Jo a ještě si zakouřit! V místech jako je Purola je řekněme víc než neobvyklé vidět kouřit ženu na veřejnosti. A neboť může řidič kdykoli zavelet k odjezdu, není možné se od busu příliš vzdálit. Tak se může stát, že se s cigaretou uchýlíte za autobus mezi hromadu odpadků, kde se cigaretový kouř marně snaží přebít zápach moči, a jste rádi, že jste rádi... Cesta z Puroly do Mori je dlouhá asi pětatřicet kilometrů, a trvá dvě hodiny. Stála mě padesát rupek..."

Výhled z terasy mého hotelu. Sice žádná romantika,
ale pro účel přespání značka ideál.



 MORI
 Region: Uttaránčal
 Nadmořská výška: 1 150 m.n.m.
 Vzdálenost od Dillí: asi 430 km
 Kdy je sezóna: duben - červen (pro rafting)



   Mori je městečko ležící v malebné krajině, 30 km na cestě z Puroly. Je známé svou unikátní kulturou, která je výsledkem míšení vlivů z Uttarákhandu a Himáčalu, neboť leží v pohraniční oblasti. Obyvatelé Mori svým původem odkazují až k prastarému příběhu z Mahábháraty. Samotné město pak leží nad řekou Tons, která je oblíbeným útočištěm turistů, jež mají v zálibě vodní sporty včetně raftingu.









"...Zde v Mori je moc pěkně, nelituji zvolené trasy. Lze tu spatřit i ATM (bankomat) State bank of India, a najíst se dá dobře za padesát rupek. Řidič je velice ochotný a cestu mi tím značně ulehčuje. Říkal, že bus vyjíždí zítra ráno v sedm, Mám jeho autobus pod okny, tak to mám co by kamenem dohodil. Bydlím v Panwar lodge, a z původních tři sta rupií, jsem cenu vlídností a hraním na city stáhla na 250 INR. Ale i tak je to pro mě dost. Čekala bych méně na dané podmínky, asi tak. Ale pokoj je fajn - double s koupelkou. Akorát chlapík, se kterým jsem pokoj sjednávala propadl jakémusi poblouznění. Nejspíš jsem byla příliš komunikativní. Teď mě docela pronásleduje, a velkoduše mě přesvědčuje, abych zůstala o pár dní déle, než jen přes noc. No, to mě vpravdě ani nehne, respektive ne dobrovolně. :)..."


Žádné komentáře:

Okomentovat